Review: Batman – The Dark Prince Charming

Het gebeurt niet vaak, maar als je titels als “Adelaars van Rome” en “De Schorpioen” op je conto hebt staan, is het niet meer dan normaal dat je in het vizier komt van een major player als DC Comics. Het moet ook toegegeven: dit project is zeker een stap in de goede richting om nieuwe lezers voor zich te winnen. De titel wil immers als coproductie met Dargaud een brug bieden voor de notoire Europese lezer die zich zogezegd niet zo makkelijk tot de meer mainstream comics laat verleiden.

Het voelt dan ook aan als een introductie tot een Batman à la Marini. Je merkt duidelijk dat de artiest zich kennelijk amuseert en zelfs (zoals het hoort voor elke tekenaar) zijn eigen schwung durft te geven aan Batman, The Joker, Harley Quinn en alle andere randfiguren. Het tekenwerk is (uiteraard) onberispelijk en oogt uiterst dramatisch en theatraal wat zich ook volledig leent voor de beelden die we krijgen van Gotham City. Dit maakt (helaas) veel goed van het simpele verhaal: een vrouw komt bij Bruce Wayne en beweert dat haar dochter de zijne is. Zodra dit bekend raakt, ziet de Joker zijn kans dit uit te buiten en ontvoert het meisje. Ergens hopen we op meer diepgang in het tweede deel, maar het is op zijn beurt dan spijtig dat de beslissing is genomen om twee delen uit brengen en niet één hardcovervolume van zo’n 120 pagina’s…

De vraag die ook rijst bij zulke projecten (zoals in het verleden ook al bij Batman: Europa) is of het al dan niet nog nodig is om de Europese lezers te overtuigen. Met de vele vertalingen (en het groeiende Engels lezende publiek) en dankzij andere media kennen we de personages en verhalen immers goed genoeg. Laat ons zelfs stellen dat we het eerder andersom kunnen bekijken en toejuichen dat het Amerikaanse publiek wederom Europees tekentalent leert kennen. Lees hieronder alvast de eerste pagina’s en judge for yourself. Benieuwd waar dit naartoe gaat!!

One thought on “Review: Batman – The Dark Prince Charming

1. Elias Jonkers zegt:

Met Batman: The Dark Prince Charming legt nu ook Marini zijn deel van de puzzel die ervoor zorgt dat Batman voor altijd jong blijft.
    Het verhaal is misschien inderdaad niet zo’n hoogvlieger, maar wat het zo origineel maakt is de tekenstijl: de realistische en verfijnde stijl van Marini dat we kennen uit De adelaars van Rome en De schorpioen.
    Bruce heeft ook wel iets van Marcus uit De adelaars.

Een echt mooi boek. Marini heeft dat geweldig goed gedaan.